vaksinering

Vaksinering

Målet med å vaksinere er å forebygge sykdommer som er vanskelige eller umulige å behandle med godt resultat.

De fleste sykdommene vi vaksinerer mot er virussykdommer. Før vaksine får alle dyr en helsesjekk slik at kun friske dyr vaksineres. Vaksiner blir det forsket mye på, og vaksineprogrammet vil endre seg etter hvert som det kommer nye produkter. Vi forholder oss alltid til det siste innen vitenskapen og vaksineprodusentens anbefaling. Noen dyr kan bli litt slappe etter vaksinering, men det vanligste er at du ikke merker noe som helst

Valper blir vaksinert mot valpesyke, smittsom leverbetennelse, parvovirus og kennelhoste.

For valper er det i dag vanlig at valpen får første vaksine hos oppdretter. Deretter anbefales det to vaksiner til, ved 12 uker og 16 uker. Da er valpen ferdig grunnimmunisert. Alle hunder anbefales videre å komme til årlig helsesjekk med vaksine livet ut. Hvilken vaksine som gis varierer, vi passer på at hunden din følger vaksineprogrammet og får de nødvendige komponentene med riktig intervall. Valpesyke, smittsom leverbetennelse og parvovirus gis hvert tredje år, kennelhostekomplekset vaksineres det mot årlig.

Vaksinering av katt - Kjæledeggen Dyreklinikk i Ålesund

Alle katter bør også vaksineres ettersom noen av virusene kan gi alvorlige livsvarige problemer.

For alle katter anbefales vaksine mot felinviralrhinotrakeitt, felincalicivirusinfeksjonog felinpanleukopeni. I tillegg bør katter som skal på pensjonat eller utstilling også vaksineres mot klamydiainfeksjon. Disse infeksjonene gir sykdom i øvre luftveier og munnhule, utenom felinpanleukopeni som gir diarè hos kattunger og alvorlige forandringer i blodceller hos voksne katter. Kattunger grunnvaksineres to ganger med 3-4 ukers mellomrom, den første vaksinen kan gjerne settes ved 8-12 ukers alder, deretter anbefales årlig revaksinering.

Ved Kjæledeggen Dyreklinikk anbefaler vi at alle friske kjæledyr kommer på besøk en gang i året til helsesjekk og vaksine. Dette er det viktigste du som eier kan gi dyret ditt for å forebygge sykdom. Du vil samtidig også forebygge sykdom hos andre dyr, på grunn av at smittepresset blir redusert.